بخوانید و منتشر کنید

یادداشت تحلیلی درباره‌ی بزرگترین گردهمایی کالسکه سواران نسل ظهور برخی ابعاد جشن فرهنگ ساز کالسکه سواران #امید_آینده

جشن کالسکه سواران #نسل_ظهور، روز بعد از #نیمه_شعبان امسال (۱۴۰۱ه.ش) در هوای فوق العاده مطبوع بلوار پیامبر اعظم (ع) قم برگزار شد. بررسی ابعاد این برنامه می‌تواند برای طراحی نسلی جدید از فناوری همراه کردن مردم در موضوعی فرهنگی – اجتماعی راهگشا باشد.

برخی ابعاد طراحی این جشن به تدریج روشن خواهد شد اما فلسفه برگزاری آن، تکریم #فرزندآوری ، توجه به نسل آینده، #امید_آینده دانستن فرزندان، تکریم مادران و پدران و ایجاد عاطفه و حرکت در موضوع #فرزندپروری بود. برنامه عبارت بود از جشنی که فرزندان ما برای امام زمان (عج) برگزار کردند.

روز نیمه شعبان را اگر بزرگترها برای امام جشن گرفتند، بچه‌ها همین جشن را خودشان روز بعد از نیمه شعبان با همراهی خانواده برای امام زمان (عج) خود گرفتند. بچه‌ها بادکنک آوردند، بادکنک به آسمان فرستادند، کیک آوردند، شعر خواندند، شادی کردند و عهدها بستند.

برخی واژه «مردم» در بیانات مقام معظم رهبری را به طیفی خاص تفسیر میکنند در حالی که به نظر می‌رسد مقصود ایشان از #مردم ، قاطبه مردم و توده‌های جامعه است. ایشان وقتی از احیاء سنت #اعتکاف به عنوان یکی از دستاوردهای معنوی دهه‌های اخیر سخن می گویند، از برنامه‌ای می گویند که #عموم_مردم به آن راه پیدا کرده‌اند.

در فعالیت‌های حوزه #جمعیت ، برنامه‌هایی همچون «#شکوه_مادری» و «#مادران_قاسم پرور » (با طراحی مجمع ملی فعالان جمعیت) و «کتابخوانی #مثبت_سه» (با همت حجت الاسلام موسوی) با فراخوان عمومی و استقبال فوق العاده همراه بوده است اما تاکنون هیچ برنامه‌ای که به صورت حرکت رزمایش گونه و دارای بروز پراحساس در ابعاد عمومی اجرا شده باشد، محقق نشده بود.

حضور فعالان مردمی در جشن #نیمه_شعبان ، برپایی غرفه، حضور در نمایشگاه‌های ملی محقق شده اما هیچ گاه حرکتی که خانواده‌ها آن را همچون برگی تازه در زندگی خود با افتخار کردن به مادری، فرزندداشتن و تربیت سرباز برای #نسل_ظهور تلقی کرده و مشتاقانه، پرشور و با صرف وقت و انرژی در آن مشارکت کنند، نداشته‌ایم. تجربه «#سلام_فرمانده »، از جمله تجربه‌های از این جنس بود اما محوریت آن، دفاع از اسلام و انقلاب و اخلاق بود.

شعار «امید آینده» که هم اشاره پرمهر به «امام زمان (عج)» داشت و هم به بچه‌ها که امید آینده هستند، کرامت می‌بخشید، در فضایی کودکانه و همراه با جشنی بسیار باشکوه، گفتمان ساز بود. وقتی فرزندتان با افتخار می گوید: «بابا! من هم امید آینده هستم»، آرزو نمی‌کنید که به خاطر امام عصر (عج) که غایت امیدهای ماست، چند امید آینده دیگر هم داشته باشید؟

در گفتگو با طراحان این جشن بزرگ، روشن شد حضور لااقل پنج هزار مادر، کودک و پدر در این جشن بزرگ، تنها حلقه اول این طراحی هوشمندانه است و قرار است این مادران در بستر یک پلتفرم (سکو)، سنت‌های تازه و حرکت بخشی را پایه گذاری کنند.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که حتی بعد از اتمام کامل برنامه، عده‌ای در مسیر به سمت #مسجد_جمکران حرکت می‌کردند و همین حضور با #کالسکه و حضور همراه بچه‌ها، می‌تواند حسی تازه را در طول سال امتداد دهد.

تکریم خانواده‌های دارای فرزند بیشتر با در اختیار قرار دادن بادکنک بیشتر و رنگ‌های متفاوت، تکریمی جمعی برای این خانواده‌ها بود ضمن اینکه درخشش بچه‌ها در این برنامه، خود تشویق و تکریم و نشان دادن نمایی از ثمره بودن بچه‌ها برای زندگی بود.

برنامه‌ای که به خودی خود، بدون التماس کردن، بدون نصیحت کردن، بدون مستقیم گفتن، فرزندآوری و خوش جمعیت بودن را زیبا نشان می‌داد و در محیطی پر از نشاط تصویر می‌کرد، الگویی فوق العاده است.

موضوع شادی‌های مذهبی و مهرورزی بر محور اخلاق، دین و انقلاب اسلامی، از جمله نیازهای امروز جامعه است که در این برنامه پیوند خوبی با هدف عالی آن که تکریم فرزندآوری بود برقرار کرد.

از همه این‌ها مهم‌تر، ایستادن بر محور #امام_عصر (عج) بود. مگر نه این است که ایشان امام امروز ما هستند؟ مگر نه این است که حتی خیلی از کسانی که نسبت به جمهوری اسلامی ضعف درک دارند، به امام عصر (عج) که می‌رسند دلشان می‌لرزد؟ وقتی حرکت عمومی بر محور امام انجام می‌شود، وحدت و جلوه‌ای متبرک و بزرگ ایجاد می‌کند که تفرقه‌ها و ناهمدلی ها را می‌شوید و کنار می زند.

بخوانید و منتشر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *